Tuesday, June 28, 2011

senyumlah??

Haiii...lama sehh tak update blog,busylah.busy dengan uruskan segala yang perlu aku uruskan sebelum aku sambung study..okey lah,apa yang nak aku cerita hari ni..huhuhhu...dengar ya:

Sebenarnya kehilangan orang yang dicintai merupakan satu musibah yang besar.Banyak orang menjadi murung dan kehilangan semangat hidup kerana kehilangan orang yang dicintai.Begitu juga ketika orang yang kita cintai terluka atau mengalami musibah.Kita juga ikut berasakan beratnya musibah tersebut.Saat orang yang dicintai meninggal dunia,seolah sebahagian daripada jiwa kita hilang dan rasanya sungguh menyakitkan.Tetapi kalau persaudaraan dan persahabtan itu dilandasi iman,tentu orang yang ditingglkan menyedari bahawa dia hanya berpisah sebentar sahaja dengan saudara atau sahabatnya itu.kelak mereka akan bertemu lagi dalam kehidupan yang berikutnya.Lagipun bukankah semua orang akan meninggal dunia??Mengapa harus hanyut dalam kesedihan?Relakan sahajalah..
Cinta dan rasa memiliki:.pernah dengar nama Almarhum Imadudin Abdul Rahim tak,atau yang lebih dikenali sebagai Bang Imad,dalam salah satukuliahnya pernah mengatakan bahawa cinta itu adalah keinginan untuk memberi,bukan keinginan untuk memiliki.Walaupun begitu,ketika sedang jatuh cinta,rasa memiliki yang ada pada seseorang akan cenderung menguat.Seamkin besar rasa cintanya,semakin besar pula rasa dan keinginannya untuk memiliki.Sebahagian orang membiarkan perasaan seperti ini menguasai dirinya,padahal orang yang dicintainya itu sama sekali bukan miliknya.Jika tiba-tiba sahaja orang yang dicintai itu pergi meningglkannya,maka dapat dibayangkan betapa besar kekecewaannya dan betapa hancur hatinya.

Ada sepasang muda-mudi yang berkawan sejak lama.Mereka berkawan sangat akrab walaupun sekian antara kedua-duanya tidak ada ikatan khusus.Rupanya hubungan itu sudah begitu lama dan begitu dekat hingga si gadis diam-diam berasa jatuh cinta pada teman lelakinya itu.Rasa cinta ini,seperti yang umum berlaku,menimbulkan rasa memiliki yang kuat pada diri si gadis.Sehingga gadis itu sangat berharap kawannya itu suatu hari akan melamar dirinya dan mereka dapat menjadi sepasang suami isteri.Tetapi harapannya menjadi hancur saat temannya ini memutuskan untuk menikah dengan ornag lain.Hal ini membuatnya berasa sangat terbuka.Dia berasa marah dan ingin rasanya menampar pipi temannya itu,atau memukul wajahnya dengan kuat.Mengapa begitu?sebab dia menyukai teman lelakinya itu dan ingin memilikinya.
Rasa memiliki yang terlalu besar terhadap benda atau terhadap orang lain dapat menimbulkan permasalahan serius bagi kita.Sebaiknya kita menyerderahanakan rasa cinta dan berasa terlalu tertekan dan sedih berlebihan pada saat terjadinya perpisahan atau kehilangan.

n/s:panjang nya hahahha..korang mesti tertanya-tanya pe kena mengena pulak dengan tajuk diatas tu kan..
sebenarnya apa yang tertulis ni terdapat dari apa yang aku baca dari buku ni:
buku ni baguslah untuk orang yang banyak masalah
banyak cerita didalamnya

Terima Kasih kerana membaca B-)

No comments:

Post a Comment

Total Pageviews