Thursday, November 29, 2012

couple or single?


apa bezanya ea..ada yang berpendapat jika kita couple ni kita akan rasa disayangi,dilindungi,kalau dengan si dia rasa macam selamatlah kiranya. ada yang mengatakan kalau couple ni boleh buat kita menjadi orang yang lebih matang. betul ke? itu baru tentang couple. cuba fkir jika single pula ada tak perbezaannya.
single. ada orang kata yang single ni bosan sebab diorang kata rasa kesunyian tak ada sapa-sapa yang nak lindungi kita, rasa macam tak disayangi,dan ada yang kata rasa macam tak laku bila single. eh iya ke? itulah orang hanya fikir yang indah je tentang couple dan fikirkan yang tak best tentang single. guess single atau couple ada baik buruknya, pokok pangkalnya diri  kita sendiri. so kalau nak fikir tu biarlah seimbang.

couple ni sebenarnya tak selalu indah seperti yang kita fikir kan. adakalanya bila kita ada someone yang kita sayangi cintai diantara kita tu akan terselitnya satu makhluk allah yang sangat jahat iaitu syaitan. syaitan ni akan sentiasa menguji manusia supaya terkecundang ke jalannya( syaitan) dan terpesong ke jalan allah. tapi tak dinafikan ada yang positifnya juga. positifnya dari segi kematangan. kebiasaannya apabila coulpe diorang akan sentiasa berfikir dan untuk memahami dan menjaga hubungan antara satu sama lain, so dari cara pemikiran itu kematangan mybe akan wujud dan selarasnya boleh berfikir dan bertindak secara orang yang lebih dewasa. jadi tak hairan lah saya jika ramai orang yang kahwin diusia yang muda jika itu caranya yang menjadikan lebih dewasa, bertanggungjawab dan berdikari. at least beruba sikap kan,kira okeylah daripada duduk bawak ketiak mak seumur hidup ditanggung je kan lebih baik kahwin ada tanggungjawab sikit.

single? single ni lebih kepada orang yang berfikiran lebih kearah yang jauh..yang sukar untuk dicapai tapi mudah untuk memiliki. seseorang yang educated yang memandang kejayaan pada masa hadapan -kebanyakan student yang berfikiran macam ni.
tapi bagi yang sememangnya dewasa yang telah pun berkerja mybe kan kata macam ni "tak sampai jodoh" atau "seru tak sampai lagi" mungkin ada yang kata "takutlah nak couple ni lagi-lagi nak berumah tangga". ayat sebegini akan terlahir dari mereka yang masih single(berseorangan). tapi bagi student macam saya, akan kata nak kan kepuasan hidup, nak belajar melangkah kearah yang lebih dewasa. cari pengalaman, bina kejaya and mampu berdiri atas kaki sendiri tanpa tanggungan ibubapa.so now...mybe dah tertulis masa depan saya adalah belajar buat masa sekarang ni (bukan perkahwinan).
kahwin atau ada hubungan dengan sesiapa pun, tu bukan dalam masa sekarang. sekarang ni just study. -dalam hidup ni kita sentiasa buat silap atau kesalahan event dengan ibubapa kita pun kadang-kadang terkasar. sometimes kita belum begitu baik menjaga hati ibubapa kita so buat apa kita sibuk-sibuk nak jaga hati orang lain.
jangan jadikan alasan couple sebagai kematangan fikiran. tak semestinya single tu fikirannya macam budak-budak(tak matang). No No No!! apabila kita belajar, berkawan, bergaul, membaca mencari ilmu kita still berfikir and from situ can change your mind to be audlts. nak katakan mahukan dilindungi? kita sememangnya sudah dilindungi oleh allah s.w.t. sayang? family,friend, ibubapa kita malah allah yang setia sayang akan kita. apa lagi keselamatan? mustahil kalau ada boyfriend atau girlfirend sekali pun kalau dah tertulis tak selamat, tak selamat juga (walaupun boy atau girl friend korang tu ultraman tak pun power rangers). akal ada untuk berfikir yang mana lebih baik untuk diri kita.

#so tak ada bezanya couple or single, melainkan dah tertulis. (walalammissawaf)
p/s: ajal maut jodoh pertemuan di tangan tuhan.

No comments:

Post a Comment

Total Pageviews